Szybkie tempo życia, problemy w pracy i kłopoty osobiste, to główne przyczyny stresu. Przewlekły stres może doprowadzić nie tylko do nerwicy i depresji, ale również wielu chorób somatycznych. Ciągłe zamartwianie się i życie w dużym napięciu prędzej, czy później odbije się negatywnie na naszym zdrowiu. Pod wpływem działania czynników stresogennych w organizmie wydzielają się w dużych ilościach tak zwane hormony stresu, do których należą adrenalina, noradrenalina czy kortyzol.

Permanentnie podwyższony poziom tych substancji chemicznych wpływa negatywnie na funkcjonowanie całego naszego organizmu. Zaburzeniu ulega praca całego układu pokarmowego, serca, trwale podwyższone ciśnienie krwi uszkadza naczynia krwionośne i negatywnie wpływa na nerki. Ponadto dowiedziono, że stres powoduje znaczne obniżenie odporności organizmu, co czyni go bardziej podatnym nie tylko na popularne infekcje, ale także na tak poważne choroby, jak nowotwory.
Sprawdź, jak pokonać stres trzema prostymi metodami.

1. Jak pokonać stres – Technika 10 minut na zmartwienia.

Ta prosta i niezwykle skuteczna metoda nauczy Cię, jak uwolnić się od nawyku ciągłego zamartwiania się i skupiania myśli na problemach wielokrotnie w ciągu całego dnia. Ćwiczenie wykonuj każdego dnia. Weź kartkę papieru i długopis i zapisz wszystkie zmartwienia, czarne myśli i negatywne scenariusze, o które męczą Twój umysł danego dnia. Nie zajmie Ci to więcej niż kilka minut. Następnie przeczytaj je spokojnie i powiedz sam do siebie w myślach lub na głos: „Zostawiam tutaj moje problemy i jestem od nich wolny na resztę dnia”. Postanów, że na zamartwianie się przeznaczysz tylko te wyznaczone 10 minut dziennie.

Już pierwszego dnia tego ćwiczenia poczujesz ulgę i zobaczysz, że zdecydowanie mniej będziesz myśleć o swoich zamartwieniach w trakcie dnia, a co za tym idzie, będziesz odczuwać mniejszy stres. Nie od razu jednak uwolnisz się od nawyku nawracających negatywnych myśli. Bądź wytrwały i stosuj tę metodę codziennie, bez żadnych wyjątków. Badania dowodzą, że zbudowanie podstaw nowego sposobu myślenia zajmuje od 3 do 4 tygodni.

Zapisywanie problemów nie sprawi w magiczny sposób, że znikną, ale pozwoli Ci uwolnić umysł z więzienia negatywnych myśli i przekonań, w którym trzyma go stres. Spokojniejszy umysł łatwiej i szybciej znajdzie wyjście z trudnych życiowych sytuacji, ponieważ zmieni się jego punkt skupienia- zamiast kierować uwagę na kłopoty, automatycznie zacznie szukać rozwiązań.

2. Jak pokonać stres – Medytacja.

Ta metoda wyciszania umysłu jest ogromnie pomocna w zapanowaniu nad stresem. Liczne badania naukowe potwierdziły, że regularne praktykowanie medytacji, skutecznie zmniejsza niepokój, zamartwianie się, nerwowość, a nawet obniża poziom agresji.

Wiele osób twierdzi, że nie ma czasu na medytowanie i bardzo sceptycznie podchodzi do tej metody. Warto jednak przełamać się i spróbować, bo może ona zmienić nasze życie nie do poznania. Wystarczy wstać rano o 10 minut wcześniej i usiąść w ciszy z zamkniętymi oczami skupiając się wyłącznie na swoim oddechu. Osobom początkującym z reguły trudno jest od razu wyciszyć wszystkie pojawiające się w głowie myśli, zwłaszcza te negatywne, które pojawiają się nawykowo u osób cierpiących z powodu przewlekłego stresu. W takiej sytuacji warto, skorzystać z tak zwanej medytacji prowadzonej. Polega ona na słuchaniu przez kilka minut z zamkniętymi oczyma głosu lektora prowadzącego medytację. Mają one na celu wprowadzenie nas w stan głębokiego relaksu i odwrócenie naszych myśli od negatywnych, stresujących sytuacji w naszym życiu. Takie nagrania bez problemu znajdziesz w Internecie.

Wyraźne efekty medytacji zobaczysz już po kilku dniach. Zauważysz, że mniej się denerwujesz, nie wpadasz w złość z byle powodu, spokojniej podchodzisz do sytuacji, które kiedyś nudziły w Tobie lęk. Warto wprowadzić nawyk medytacji na stałe do swojego życia. Badania potwierdziły, że osoby praktykujące regularnie medytacje i mindfulness są nie tylko spokojniejsze, ale także bardziej kreatywne, wzrasta ich efektywność oraz poziom zadowolenia z życia.

3. Jak pokonać stres – Ćwiczenia fizyczne.

Jesteśmy całością- ciało i umysł są ze sobą nierozerwalnie powiązane. Z tego względu skutki stresu odczuwamy często w postaci realnych problemów zdrowotnych. Pamiętajmy, że nie tylko umysł może wpłynąć na stan ciała, ale również odwrotnie.

Codzienna aktywność fizyczna (choćby w postaci szybkiego marszu) wyraźnie wpływa na nasz stan psychiczny. Wspomaga wydzielanie hormonów szczęścia, obniża w organizmie poziom szkodliwych hormonów stresu, reguluje ciśnienie krwi, wspomaga prawidłową pracę serca, dotlenia umysł.

Psychologowie zalecają ćwiczenia fizyczne chorym na nerwice i depresję, jako niezbędną cześć terapii. Pomagają one budować pewność siebie, wiarę w swoje możliwości, a tym samym sprawiają, że nasz umysł zaczyna inaczej podchodzić do otaczającej nas rzeczywistości i zdecydowanie lepiej radzi sobie z wyzwaniami, które przynosi życie.

Każda aktywność fizyczna jest dobra. Wybierz taką, która leży w zakresie Twoich możliwości fizycznych i sprawia Ci radość. Dla osób, o niskiej sprawności, które przez wiele lat prowadziły mało aktywny tryb życia, doskonała będzie joga lub pilates. To spokojne wyciszające, ale jednocześnie wzmacniające ćwiczenia, które może wykonywać każdy. Zobaczysz, że już po kilku dniach, poczujesz się lepiej fizycznie i psychicznie, a codzienne ćwiczenia staną się dla Ciebie nieodzowne.

W walce z przewlekłym stresem pomóż sobie także codziennymi małymi przyjemnościami. Wprowadź na stałe do swojego rozkładu dnia słuchanie swojej ulubionej muzyki- jeśli masz mało czasu, możesz, to robić nawet w autobusie wracając z pracy. Wystarczy telefon i słuchawki. Zobaczysz, że wystarczy chwila, aby Twój nastrój uległ poprawie. Co najmniej raz na kilka dni przyrządź dla siebie obiad lub kolację złożoną z Twoich ulubionych dań. Zadbaj o chwilę radości każdego dnia. Bądź dla siebie dobry, przyjazny, traktuj siebie jak najlepszego przyjaciela. Stres nie musi nad Tobą dominować i niszczyć całego Twojego życia, możesz nad nim zapanować, zrób więc już dziś pierwszy krok w tym kierunku.